Lucka 4: Variera voltarbetet del 2

Här kommer ytterligare en övning på temat att gymnastisera hästen på böjt spår, men med variation. Och precis som i gårdagens övning ”tvingas” man som ryttare att använda båda benen samt koordinera sina hjälper.

En vanlig övning som säkert alla har gjort är att man på volten flyttar hästen undan för innerskänkeln så att hästen korsar sina bakben. Det påminner om en öppna, eller lite ”böjd skänkelvikning”. Tanken är att hästen ska bli eftergiven i innersidan och söka yttertygeln.

En annan övning är att istället flytta in bakdelen, ”tagen bakdel” eller sluta på voltspåret. I båda övningarna ska hästen vara ställd och böjd åt höger i höger varv och tvärtom i vänster varv.

Dessa två övningar kan sättas ihop så att man växelvis flyttar ut bakdelen / flyttar in bakdelen längs med volten. Framdelen ska i princip följa voltspåret och eftergiften i sidan / böjningen i halsen hela tiden vara densamma. Om det går lätt att växla mellan övningarna så är det att bra kvitto på att hästen bjuder på yttertygeln. Till att börja med kan du rida halva volten med bakdelen utanför voltspåret och halva volten med bakdelen innanför. När detta fungerar bra kan du växla övning på volten fyra gånger.
Tänk på att själv sitta mitt över hästen hela tiden i övningen!

Övningen kan ridas i skritt och trav, men om det känns lätt så går det såklart även i galopp.

Lycka till!

På övre volten är det en öppna, på undre volten en sluta. Dessa två ska alltså kombineras på en och samma volt.

Lucka 3: Variera voltarbetet del 1

I lucka 1 var fokus på att böja hästen utan tygeln, dvs hitta böjningen i hästens kropp. I lucka 2 var fokus att ställa hästen i nacken men behålla kroppen rak.

Nu är det dags att sätta ihop dessa två luckor till att rida hästen korrekt böjd på volten, dvs böjd lika mycket i hela kroppen samt ställd i nacken. Hästen ska vara lika mycket böjd som voltens storlek, vilket innebär att ju mindre volt du rider på desto mer ska hästen vara böjd i kroppen.

Många ryttare tenderar att fastna på en volt där man planlöst snurrar runt, ofta med hästen hängandes på väggen. Så fort man närmar sig öppna delen av volten faller hästen isär, drar åt sidan eller ökar tempot. Detta beror på för dålig inramning.

Jag upplever också att många ryttare endast tänker på ”inner skänkel till ytter tygel” men missar att de har en ytterskänkel. Om du bara använder din innerskänkel resulterar det i att hästen går i sidled eller gör volten större och större. För att hitta korrekt böjning behöver du använda båda dina ben och inner – och ytterhjälperna måste samverka.

I den här övningen ”tvingas” ryttaren till detta. Övningen är egentligen ganska enkel och ni har säkert gjort den förut. Du utgår ifrån en 20 meters-volt, som du succesivt minskar storleken på tills du är inne på en ca 8 eller 10 meters volt. Därefter ökar du volten igen. Antingen kan du öka och minska som en ”spiral” där du hela tiden är noga med att hästen spårar. Ett annat sätt är att minska med lite tagen bakdel, som en ”sluta” och att sedan flytta hästen sidvärts ut på den stora volten igen. Var noga bara med att du på förhand har bestämt hur det ska gå till.

Övningen görs bäst i skritt och trav. Om du har bra flyt kan du prova i galopp men då börjar vi närma oss samling och piruetter och då gäller det att din häst är tillräckligt balanserad. Tänk på att inte rida på små volter för långa stunder eftersom det kan vara ganska slitsamt för hästen. Ställ gärna ut koner för att markera voltens vändningspunkter och eventuellt en i mitten också.

Lycka till!


En vanlig onsdag

Nu börjar det nästan vara som vanligt här, bortsett från att jag inte kan ta ut och in hästar riktigt än. Jag försöker självklart att tänka på att inte överanstränga mig, men jag jobbar på nästan som förut nu. Det är ändå intressant hur snabbt man kan återhämta sig. Jag tog ut skruven ur foten och fick lov att släppa kryckorna för tre veckor sedan (använde dem nästan två veckor till när jag gick till och från stallet). Nu kan jag gå helt okej, även om jag haltar, och jag upplever att jag rider obehindrat. Ridning är ju fantastiskt! Tänk om man hade sysslat med bollsport eller skidor eller skridskor.. Då hade det inte varit att tänka på ännu. I början blev jag mer halt efter ridning, men nu känns det ingen skillnad alls efteråt. Jag råkade till och med hoppa av som vanligt igår (alltså landa på båda fötterna) och det gjorde inte ont. 🙂

Idag har jag longerat två hästar och ridit två hästar, samt haft en lektion. Däremellan lite stalljobb och kontorsjobb hemma. Jag red Rocky en kort sund på morgonen (sedan fick han skritta ut med min praktikant) och han kändes bra rätt fort tycker jag. På eftermiddagen red jag Cesar, och han var en aning motig eftersom jag kanske ställde lite mer krav än han har vant sig vid, men det var bitvis ett okej ridpass. Egentligen är han starkare känns det som, men inte riktigt lösgjord, och då kan han protestera lite. Ska försöka rida honom lite mer här snart och dessutom ska även han få påbörja vattenträning. Jag tycker att det var så bra för Grodan och jag tror att även Cesar skulle må bra av det. Första tillfället är på lördag.

Grodan longerade jag över bommar. Först tyckte jag hon var lite kort bak men det släppte och sedan travade hon fint. Jag är rädd för bakslag med henne, men det måste man kanske räkna med också på sätt och vis. Efter det provade jag att trampa lite vid hand. Hon var faktiskt rätt duktig, även om hon blev lite spänd av det. Jag vill inte att hon ska gå in i stallet med spänd rygg så hon fick avsluta med att springa av sig lite och skutta runt så att eventuella spänningar (både fysiskt och psykiskt) skulle släppa. Ibland får man hålla för ögonen när man lösgalopperar, och det är ju en viss risk såklart, men jag tror att det är bra för dem att röra sig riktigt ordentligt ibland. Särskilt såhär års när de är ute lite kortare tid i hagen. Grodan har egentligen en massa energi men hennes kompis Anea däremot är inte så sugen på att leka i hagen, så det är säkert bra för Grodan att bralla loss lite och känna sig fri!

Lucka 2: Renodla ställningen

Det här är en enkel övning som är svår. 😉 Hästen ska bli lösgjord, men övningen kommer också ge kontroll över hästens bogar och kropp om den görs rätt.

Övningen går ut på att ställa hästen i nacken, men behålla kroppen rak. Här är det viktigt att skilja på böjning och ställning. Böjning sker i hals och kropp, men ställning sker bara i nacken. En häst som är korrekt böjd är även ställd, men du kan ställa utan att böja. Ofta gör ryttaren för mycket, dvs överböjer halsen. Och en häst kan böja halsen åt ena hållet men samtidigt lägga huvudet på sned åt andra hållet, så det är inte säkert att den är korrekt ställd i nacken bara för att du lyckas böja halsen, tyvärr….

I den här övningen kan man säga att vi ”renodlar” endast ställningen, för att tydliggöra just det momentet. Hästen ska ridas rakt fram på långsidan och ställas inåt halva långsidan, och utåt halva långsidan. Rid hästen helt rak i hals och kropp. Det kommer att vara tydligt att de flesta hästar vill börja svänga, skjuta ut en bog eller sätta ut ett bakben. Detta korrigeras lättast genom att rida framåt i ett bra tempo. Därför tycker jag att övningen också är bra för att uppmuntra ridning ”fram till handen”.

När övningen fungerar på långsidan kan den göras även på medellinjen. Då kommer det bli en ännu tydligare kontrollövning! Övningen kan göras i alla gångarter, men börja gärna i skritt så att du själv hinner med.

Viktigt att tänka på:
– Ställning sker med små, mjuka tygeltag. Handen ska inte dras bakåt.
– Ibland kan man använda ett ensidigt uppresande tygeltag (dvs lätt uppåt) på en häst som lägger nacken på sned.
– Korrigera kroppen med hjälp av skänkeln och en bra framåtbjudning.
– Ställningen ska göra att hästen vrider lite på huvudet, huvudet ska inte närma sig kroppen eller göra hästen kortare i halsen (då har den ”knäppt av”). Halsen ska inte heller inte dras nedåt.
– Det är inte säkert att den är korrekt ställd bara för att den är ”mjuk i munnen”. Ta gärna hjälp från marken eller titta i en spegel om möjligt.
– Bibehåll kontakt på yttertygeln, så du inte släpper den helt. Däremot måste du kunna ge efter lite på yttertygeln för att möjliggöra ställning på motsatta sidan.

Lycka till!

Ställning och böjning |

Dags för julgranshuggning!

Vi planerar årets julgranshuggning den 19 december kl 10.00. Eftersom det är utomhus och det är lätt att hålla avstånd är detta en perfekt aktivitet just nu! Vi går ut i hästarnas beteshagar och ni får själva leta upp en lämplig gran att ta med hem. Tänk på att ta lämpliga skor. En normalstor gran kostar 250 kr.

För den som inte är färdig med julklappsinköpen kommer vi också ha tvättbara lammskinn till salu. Normalpris runt 1700 kr per styck beroende på storlek och kvalité, men nu till jul kommer vi ge en viss rabatt. Om du är intresserad av lammskinn och inte kan komma just den här dagen är du välkommen att höra av dig så kan du titta på skinnen vid ett annat tillfälle.

Föranmälan för granhuggning krävs så att vi kan planera (det är dock inte bindande).
Maila info@ryttarutbildning.se eller skicka sms till 076-8055138
Välkommen!

Lucka 1: Skapa böjning utan dragkamp

Välkommen till årets julkalender!
Jag kommer att dela en ridövning varje dag, där svårighetsgraden stegras närmare julafton. Några av er kommer känna igen er, eftersom en del av övningarna har varit med på bloggen förut, eller så har ni själva ridit dessa övningar. Ni som har egen häst och testar övningarna får gärna återkoppla till mig om ni har nytta av tipsen!

Här är en nyttig övning som går ut på att skapa böjning på lång tygel. Den kan med fördel användas som uppvärmning!

När vi rider på böjt spår vill vi att hästen formar sig i hela kroppen. Kruxet är att de flesta ryttare är fokuserade på att ha hästen ställd i nacken och böjd i halsen, medan kroppen i värsta fall glöms bort. Problemet är att om hästen inte formar kroppen rätt så blir det i princip omöjligt att ställa i nacken, och det är där ”dragkampen” med innertygeln gärna börjar. Om vi istället utgår ifrån att få hästen att runda sig i sidan och bli eftergiven för innerskänkeln, så följer hals och nacke till slut naturligt med på det böjda spåret.

Hästarna har lättare att böja sig åt ett håll av sig själva. Om vi har en häst som i höger varv hellre formar sig åt vänster, så går den hästen automatiskt lite ställd utåt i höger varv. Det innebär att höger bog också kommer mer åt höger – och därmed är ”i vägen” för att kunna ställa åt höger. Du måste alltså först få hästen att forma om kroppen åt höger innan du kan ställa korrekt i nacken.

Övningen går ut på att tydliggöra böjningen i kroppen genom att skapa en innersida på volten, men utan att ta tygeln först. Du ska alltså rida på ett böjt spår där du jobbar med vikt och skänkelhjälperna för att skapa böjning och eftergift i sidan innan du tar tygeln. Det är väldigt tydligt att när hästarna formar sig korrekt runt skänkeln så följer hals och huvud ”snällt med”, även utan tygelkontakt. När man tar tygeln upplever jag att det är lättare att ha hästen fint ”på plats” på en gång – istället för att det blir ett motstånd mot handen, som det ofta blir när man tar tygeln utan förberedelse. Oftast är det ryttaren som skapar den kampen för att man har ställt in sig på att ”nu blir det lite svårt här, när jag måste fixa till huvudet på hästen så att jag kan börja rida…” 

Som vanligt är det viktigt att ryttaren är balanserad mitt över hästen. Jag har använt mig av liknelsen att man ska sitta på en ”tunna” och inte rulla av, utan att man hela tiden har sin tyngdpunkt mitt över tunnan.

Övningen kan kännas omöjlig om man är ovan, men ge det en chans att pyssla med detta när du skrittar fram på lång tygel. Det handlar om att flytta fokus från hästens huvud till dess kropp istället!

Lycka till!

Terminens mål

Tanken den här terminen var att prata mer om utbildningsskalan. Jag hade tänkt att vi skulle gå igenom alla steg men jag insåg att det skulle kännas som att gå för fort fram, så jag har fokuserat på den grundläggande fasen:
1. Takt
2. Lösgjordhet
3. Kontakt

Dessa tre steg är det man börjar med när man utbildar en häst, och kallas för invänjningsfasen. Ofta kanske vi inte kommer så mycket längre under ett ridpass, eftersom detta kan vara svårt nog.
Vi kommer dock att prata om övriga steg nästa termin, och då även jobba med mer samlande övningar.
Den här terminen tänker jag fortsätta med att repetera de första stegen, och jobba med lösgjordheten för att ”knyta ihop säcken”. Nästa termin bygger vi på med lite andra övningar, men det är viktigt att tänka på att grunden alltid måste sitta.

Om ni vill fördjupa er mer i ridlära under julledigheten så har nu boken Ridhandboken fått en ansiktslyftning. Tips att önska sig i julklapp kanske?

Ridhandboken 1 – Grundutbildning för ryttare och häst - Sisu Idrottsböcker

Dagens ridning

Det går lite framåt, även om det går långsamt. Rida går bättre än att gå. Idag kände jag knappt av foten alls, utan kunde faktiskt hitta ett rätt bra tramp i stigbygeln och kände mig knappt stel! (Fast när jag hoppar av så känns det desto mer. Jag tror dock inte att det är farligt, för det verkar komma och gå lite och jag tror inte att jag kan träna upp den där stackars foten utan att det kommer att göra ont!)

Grodan verkar i alla fall göra framsteg. Tur att jag lyckades hålla igång henne så bra under den här tiden när jag inte kunde rida! Idag trodde jag att hon skulle vara spänd, för hon var lite hispig i stallet, men det här var bästa ridpasset hittills.

Jag har försökt kräva mer gällande tempoväxlingar på henne, för att utveckla styrkan och gångarterna. Idag värmde jag upp en ganska kort stund med att rida stora böjda spår och vara noggrann med att få henne till ytter tygel. Sedan red jag tempoväxlingar på långsidorna där jag red en kort bit öppna först, sedan rakriktade jag och red mer framåt, och så red jag öppna sista biten på långsidan igen för att samla henne. Detta gjorde jag i både trav och galopp.

Sedan jobbade jag lite mer med galoppen. Egentligen är galoppen bättre än traven, men det som kan vara svårt är att samla henne på rätt sätt. Hon kan sätta sig och nästan galoppera på stället så problemet är inte att korta henne, men jag vill inte att hon blir studsig och spänd. Idag red jag slutor i galopp för att komma åt att hon var tvungen att samla sig mer korrekt och sänka bakdelen. Då kunde jag rida med mer aktivitet framåt och ändå få henne att sätta sig, fast på ett bättre sätt. Det var faktiskt inte så dumt, för jag fick henne mer ”igenom” i samlingen då. Jag gjorde ett par byten också, och till höger gjorde hon två, fina rena byten, till vänster efter bak, men vi har inte övat så mycket på det ännu. Det är dock ett delmål framöver att bytena ska bli befästa (utan spänning).

Det är i alla fall ett stort steg framåt att det nu går att ”rida” och inverka mer, något som hon inte har tillåtit när hon inte har mått bra. Nu kanske vi kan börja träna och inte bara ”rida omkring”. 🙂

Hoppas det blir några snö-galopper i år…. Tvivlar tyvärr på det!

Fortsatt behov av hjälp…

Jag klarar att mocka och fodra hyfsat nu, men jag kan verkligen inte gå långa bitar. Detta kommer ta tid som det ser ut och just nu känner jag mig verkligen less för jag har ganska ont dessutom. Är väldigt trött på att be om hjälp men nästa helg behöver jag hjälp med följande:

Lördag 28 nov – utsläpp – fixat
Söndag 29 nov – utsläpp – FIXAT
Söndag 29 nov – intag – FIXAT

Jag hoppas att jag kan mocka och så själv, men vill någon göra lite sådana sysslor också blir jag nog inte ledsen. Det absolut viktigaste är dock att få hästarna ut och in, för det klarar jag inte ens med viljestyrka. 🙁
Skicka mig ett sms om du har tid.

Kurs på Ledingenäs

I helgen har jag varit på Ledingenäs och haft kurs med ett gäng privathästar. Roligt med ekipage som man inte tränar till vardags eftersom det blir en annan typ av utmaning. Det är dessutom en fin anläggning att vara på och lyxigt för mig som instruktör med infravärme och värmedyna att sitta på. Då är det lätt att hålla flera pass i rad!

Förutom det har jag haft några privatlektioner hemma också som har gått bra. Jag hade tänkt rida en häst nu på eftermiddagen också men han hade en tappsko så det var tydligen inte meningen. Kanske lika bra att vila foten. Jag märker dock ingen större skillnad på om jag har ansträngt mig eller inte, framåt kvällen får jag mer ont oavsett, pga att foten svullnar. Mår bäst på morgonen. Trodde att man skulle vara som en häst som ”värmer ur” men tyvärr inte. 😉