Att beskriva en rörelse

Den här terminen har jag haft som mål att eleverna ska vara mer delaktiga. Alla har fått välja en övning själva som gruppen ska rida. Framridningen har varit självständig men jag har ”klockat” framridningen så att eleverna ska veta hur lång tid de har kvar så att de kan lägga upp det på ett bra sätt.

Jag har också målet att alla ska få sin häst framriden en gång under terminen. Där har jag några elever kvar, men terminen är ju inte slut än. 😉

Nu har vi kommit till nästa moment som jag har tänkt den här terminen, och det är att alla får ”läxa” att läsa på en övning och sedan beskriva den för resten av gruppen. Dels tycker jag att det är bra att kunna sätta ord på saker och ting, och dessutom tror jag att det ökar förståelsen att själv beskriva det teoretiskt, inte bara lyssna eller läsa i en bok.

Nu förväntar jag mig inte någon föreläsning, så krångla inte till det, men här är några tips!

På hippologen lärde vi oss den här ramsan: vad – varför – hur?
T.ex:
Vad – ryggning är när hästen går bakåt.. (utveckla gärna lite mer än så), fotförflyttning etc
Varför – dvs syfte: lösgörande? Samlande?
Hur – beskriv hjälpgivningen

Hjälpgivningen tycker jag också är bra att alltid ta i samma ordning så är det lättare att komma ihåg. Det kanske inte alltid passar i ”min ordning”, men jag brukar tänka typ:
Inner tygel
Ytter tygel
Inner skänkel
Ytter skänkel
Vikthjälperna


Sedan kanske inte den ordningen är optimal på just exemplet ovan med ryggning, men det är ett bra sätt att ”hänga upp” det på, så att man inte rör till det för mycket för sig själv!

Läs på rörelsen och även hjälpgivningen. Det är bra om det är korrekt fackspråk på tygeltag och skänkelhjälper också!

Jag lägger några böcker i sadelkammaren som ni kan titta i (men de ska ligga kvar där). Sedan är ni såklart fria att leta på andra ställen också. 🙂

Lycka till!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*