Tänkte skriva lite om hur jag ser på mina olika ”roller”. Det gäller att kunna byta infallsvinkel beroende på om jag för stunden är ridlärare, tränare eller domare. Egentligen är det ingen jättestor skillnad mellan att vara ridlärare eller tränare, men det blir lite skillnad på hur jag lär ut. Egentligen har jag lämnat ridlärar-rollen lite bakom mig, då jag ser mig själv mer som en ”tränare för små grupper”. Ibland får jag dock bolla mellan att vara ridlärare och tränare under samma lektion, beroende på vilken nivå eleverna befinner sig på. Jag växlar också lite beroende på vilken typ av övningar vi gör.
Som ridlärare sätter jag upp mer konkreta övningar, ”styr” eleverna mer, och har kanske mer grundliga genomgångar. Som tränare lämnar jag mer frihet för eleven att rida självständigt och ta mer egna initiativ. Det är inte alls säkert att tränar-rollen alltid riktar sig mot elever med egen häst, det kan lika bra vara på mina hästar! Personligen föredrar jag det sistnämnda, för det är mer utmanande och kreativt och jag lär mig nya saker av det, även från marken. Att jobba som ”riktig” ridlärare med stora grupper igen känns faktiskt helt uteslutet. Tror jag skulle känna mig oerhört begränsad och bli frustrerad av det.
Att vara domare är ganska ovant när man är van att vara instruktör. Plötsligt ska man ställa sig ”vid sidan av”, bara bedöma det som är för stunden så objektivt som möjligt, och helst ur ett positivt perspektiv. Kommentarerna ska spegla det jag ser ”här och nu” – inte ge feedback kring hur det ska bli bättre. Som instruktör är jag petig och vill hela tiden förbättra saker och detaljer – t.ex. för att mina elever ska kunna hävda sig bättre på tävling. Men som domare bör man se det positiva, även om man ska kommentera bristerna. Det är jättelätt att bli för petig och negativ, eftersom det är lättare att se vad man skulle vilja förbättra om man istället stod och höll en lektion! (Hoppas ni förstår hur jag menar.) På ett sätt är det dock ganska skönt att döma, bara konstatera det man ser utan att behöva göra en analys och vara problemlösare… Jag är dock övertygad om att en mix av dessa ”roller” är en styrka, och jag har stor nytta av att vara domare när jag ska hjälpa mina elever (och när jag tävlar själv).
Kan också konstatera att det är vansinnigt svårt att lära ut ridning!
Inga svar