Jag har skapat mig en bra situation med att bara behöva undervisa fyra elever i taget, jämfört med 13 eller vad jag nu hade på ridskolan där jag jobbade. (Dessutom i ett litet ridhus.) Jag har väldigt dåligt minne och kan inte ens se framför mig hur dessa lektioner gick till, och vad vi gjorde för övningar på den lilla ytan? En stor eloge till de som klarar att undervisa med bra kvalité på ridskola. Nu är jag så bortskämd att jag tycker att jag knappt hinner med fyra elever… Men nu har jag ju också helt andra krav på både hästar och ryttare, vilket gör att jag vill få ut mer av lektionerna.
Det svåra med att ha flera i grupp (oavsett antal) är att hitta en lämplig övning. Förut hade jag mer planering kring lektionerna och vad vi skulle göra, men ofta spricker planen ändå pga att någon häst inte är med på noterna t.ex. Nu improviserar jag mer, och anpassar mig lite mer från dag till dag. Jag försöker ju dock hålla mig till ungefär samma övningar i alla grupper under en vecka så att det ska bli någon slags sammanhållen utbildning.
Det knepiga är när häst och ryttare behöver träna på helt olika saker. Ryttaren kanske har svårt med balansen och måste rida i ett lugnt tempo för att hinna med, men hästen mår egentligen bättre av att ridas i ett mycket friskare tempo. Det kanske var ett dåligt exempel, men ganska tydligt. Ibland måste jag prioritera ”korrekt” ridning, men hästen kanske behöver vissa korrigeringar – men det är inget jag kan be just den eleven att utföra. (Det är därför jag rider igenom hästarna regelbundet, och även sitter upp på lektioner ibland.) Bara det – att kunna sitta upp på hästarna under pågående lektion – är en frihet för mig som instruktör. Det går ju inte i en grupp med 14 elever. Nu undviker jag det när vi är flera, men ibland är det ett måste. Och förhoppningsvis lär sig alla elever även av att titta lite. Ofta räcker det med fem minuter för att lösa grundproblemet, och även för mig att känna exakt vad problemet är (för det syns inte alltid från marken).
Det jag tycker är jobbigt med att undervisa i grupp är såklart att det inte alltid går att hitta en övning för alla. Ibland är en häst svårare och hänger inte med (men det brukar gå att anpassa övningarna), och ibland är det en elev som i själva verket behöver öva något annat. Jag vill ju helst göra övningar som inbjuder till bra ridning och samtidigt är lösgörande och stärkande för hästarna. Tyvärr går det inte att ha fyra hästar och elever som lyckas med allt varje dag i veckan. Dessutom är ju misstagen en del av inlärningsprocessen (se tidigare inlägg)…!
Inga svar