Dag 2 Strömsholm

Idag har vi varit i ridhuset hela dagen och haft undervisning i ”clinic”-form.
Vi har tittat på ekipage från unghäst – MsvB och tittat på olika övningar, rörelser och lösningar.

Det mesta känns bekant, men det är ändå mycket information som ska in i skallen och man kommer ju själv på nya infallsvinklar, lösningar på problem eller frågeställningar som man kanske inte stöter på så ofta annars. Spontant känns det som om jag själv måste ha ett bättre upplägg på vardagsträningen – som ofta hamnar i skymundan av mockning och lektioner och tidsbrist… Det är himla lätt och göra en plan men sedan är det inte lika lätt att fullfölja den. För två år sedan hade jag en himla bra NEDSKRIVEN målplanering, och faktum var att det verkligen gav resultat – jag nådde faktiskt över de satta målen till och med. Jag har visserligen diffusa mål i bakhuvudet nu med, men jag tror det är viktigt att skriva ner dem och dela upp dem. Återkommer till detta – det gäller för er elever också. Vi satte ju upp mål förra hösten men det ska ju egentligen göras i början av varje termin!

Sedan är en annan tanke också att jag vill ha fler privatträningar och kanske lite mer tävlingsinriktad träning (om någon vill tävla en lektionshäst så säg till) – men här kommer tidsbristen in igen! Måste ju trots allt fokusera på att få allt här hemma att fungera och har inte samma tid längre att åka iväg som förut. Det jag känner är ändå att det är sporrande och mer utmanande att ha träningar på en lite ”högre nivå” – i kombination med att driva lektionsverksamheten hemma givetvis. Det är ganska olika upplägg på att hålla lektion på sina egna hästar – och på ett sätt en mycket större utmaning, men att träna ett ekipage inför tävling t.ex. kräver ett annat tänk som man också behöver tycker jag.

Det finns med andra ord alltid otroligt mycket att lära sig och utveckla, och det är ju därför man fortsätter, det blir sällan tråkigt med ridning!

Etiketter:

Inga svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*