Bli en bättre ryttare – lucka 23

Lucka 23.
Värm upp med yoga inför din ridning, i samarbete med Helena Starkenberg

Brukar du värma upp dig själv innan du sitter upp på hästryggen? Många upplever att uppvärmning med hjälp av mjuk dynamisk yoga ger en mer avspänd och djupare känsla i sadeln. Vid våra helgkurser med yoga och ridning kan vi ofta även se omedelbara effekter på ridningen i form av mer avslappnade och fokuserade ryttare med bättre kroppskännedom, ryttarkänsla och stabilitet som kommer djupare ner i sadeln vilket påtagligt förbättrar ryttarens förmåga att inverka på och samspela med hästen. Djupare andning hjälper oss att syresätta kroppen bättre under ansträngning och vi kan känna en större uthållighet under ridpasset samt bli mindre flåsiga (vilket också ofta är en kombinerad effekt av ökad avspändhet). Lite mer dynamisk Yang Yoga såsom Vinyasa Flow lämpar sig särskilt väl för att värma upp kroppen inför ett ridpass.

Via länken hittar du en lite kortare Vinyasa Flow yogasekvens med några positioner som med fördel genomförs inför ett ridpass för att värma och mjuka upp kroppen, aktivera coremuskler och andning, värma upp ryggraden i alla riktningar, öka fokus och koncentration samt få bort ev stelhet och dynamiskt öka rörligheten i bröstrygg, höfter, ljumskar etc för att komma djupare ner i sadeln.

Uppvärmningssekvens för ryttare (1)

Beräknad tidsåtgång ca 10-15 min beroende på tempo och antal repetitioner per position. Börja med att ta långa djupa andetag för att fördjupa din andning, bibehåll andningen under hela yogapasset samtidigt som du synkroniserar den med dina rörelser och avsluta gärna med minst 5 min avslappnande vila.

Lycka till!

Är du intresserad av att veta mer om hur du som ryttare kan använda yoga som komplement till din ridning, se www.ryttarform.se.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*