Bli en bättre ryttare – lucka 21

Lucka 21
Träna din hjärna

Det är lätt att fokusera på konkreta övningar när man vill bli bättre på att rida, men den mentala biten är också viktig. Att skriva något kortfattat om mental träning är svårt, eftersom det innefattar så mycket. Man kan också ha olika behov av det, och i olika sammanhang. Det är lätt att koppla mental träning endast till en tävlingsprestation, men det kan vara lika viktigt att jobba med i den dagliga träningen eller om man t.ex. är rädd.

Små, enkla saker som alla kan tänka på:
– Att vara avslappnad både i stallet och på hästryggen. Här kan det hjälpa att ha kontroll över sin andning (se lucka 16).
– Att visualisera t.ex. ett dressyrprogram innan tävling, så att du är mentalt förberedd på uppgiften. (Eller visualisera hoppbanan, en galoppfattning eller vad du vill!)
– Skriv ner det du tyckte gick bra under dagens ridpass. Notera det som gick sämre men lägg det positiva på minnet, och gör det till en vana. Jag tror att det gör stor skillnad att skriva ner det och inte bara tänka på det. Det är också bra att kunna gå tillbaka till sådana anteckningar!

Ta gärna hjälp av en mental coach om du känner att du kör fast. Det finns också böcker att läsa som kan vara till hjälp. Jag googlade mental träning häst och hittade en länk till en webbkurs som verkade seriös. Jag har inte testat detta men tipsar ändå.

Tänk på att hästar kan ”läsa våra tankar”. Vår inställning, vårt humör och våra spänningar läser hästarna av direkt. På gott och ont ibland, men ju mer man inser att hästen speglar oss, desto mer lär man sig om sig själv. Och man blir tvungen att lära sig ett visst mått av ”självkontroll” vilket är oerhört utvecklande, även om det kan vara svårt ibland!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*