Bra ridövning (från Hippson)

Lär dig att känna hästens bakben

Sitter du mitt över hästen? Kan hästen röra sin bakdel fritt? Veckans dressyrövning ger en lösgjord, bärig häst och övar din tajming.

Tipstack till: Ulf Lind
Text:
Hege Hellström
Illustration:
Linda Eriksson

Att sitta över båda bakbenen är viktigt eftersom det är bakdelen som är hästens motor. Om du inte sitter rätt kan du inte rida hästen den rätta vägen.
– Det är grundläggande att veta var man har bakdelen, och alla övningar där man rider bestämda vägar ger bättre känsla för hur man sitter, säger dressyrtränaren Ulf Lind.
Men den här övningen lär dig inte bara mer om din sits. Ulf använder den för att få hästarna mer lösgjorda och genomsläppliga.
– För att klara att växla mellan varven och mellan rörelserna måste hästen ha flyt på motorn. Bakdelen ska kunna gå fritt och rörligt den tänkta vägen, men också bära. När man rider volter ramlar bakdelen bara omkring om den inte har förmågan att bära.
När ni växlar mellan olika uppgifter – som i övningen nedan – innebär det också att ryttaren får mindre chans att strula runt med händerna.
– Ryttaren hinner inte hitta på en massa dumheter utan är tvungen att fokusera på det som ska göras.

Ställ inte om för tidigt
Ett tips är att vara noga med tajmingen, och att inte ställa om för tidigt efter volten.
– Det är ett vanligt fel, att ryttaren ställer om för tidigt och sabbar volten.
Tänk på att göra en halvhalt före varje nytt moment.
– Väg om din sits för att balansera hästen, säger Ulf.
Hippsons utsända, som provat övningen, gillar att man verkligen blir mjuk och balanserad som ryttare, och att hästen inte kan slänga bakdelen åt något håll – för det känner man med de här rörelserna i denna kombination.

Gör så här:
Börja rida övningen i skritt. Sedan kan du rida den i trav. Gör övningen i båda varven.

Precis efter hörnet lägger du en volt in mot mitten. Hur stor beror på ekipagets utbildningsståndpunkt. Mellan åtta och femton meter kan vara lagom. Efter volten flyttar du undan hästen i skänkelvikning in mot mitten av ridbanan. Hur långt in du ska flytta beror på hur stora volter du rider – för du ska sedan göra en volt ut mot staketet eller sargen. Rider du åttametersvolter ska du alltså flytta åtta meter in mot mitten. Sedan ska du ställa om och göra en volt ut mot staketet. Efter volten, ställ om och flytta ut mot staketet/sargen igen. Avsluta långsidan med en volt.

När övningen sitter kan du rida den i sluta, där du tidigare ridit skänkelvikning. Det går också att variera sig; ta första ”diagonalen” i skänkelvikning, andra i sluta, eller vice versa.
Du kan också galoppera, använd då skissen för korta banor och ta den första diagonalen i skänkelvikning eller sluta och den andra diagonalen rider du rakt fram.

Syfte:
En lösgörande övning där hästarna blir mer och mer genomsläppliga vartefter. Även bra för ryttarens balans och tajming.

Svårighetsgrad:
Medel, den är svårare om du rider sluta.

Tänk på det här:
Rid hästen så att bakdelen kan bära rätt väg i rytmen hela tiden. Då kommer tajmingen att vara bra. Om du strular för mycket tappar hästen bjudningen i rörelseriktningen.




Övningen riden på lång bana.



Så här kan man rida den på en kort bana.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*