Paketera varan rätt

Jag är inte precis den ”säljiga” typen, men jag tycker det är jätteviktigt att paketera sin ”vara” på ett bra sätt. Förenklat kan man säga att om man t.ex. säljer en hudcreme av ekologiska produkter så kanske man inte ska förpacka det i en rosa kartong med massor av glitter, utan mer passande vore en grå pappkartong med ett litet grönt blad på, eller nåt. Ja, ni fattar?

Jag vet inte om man tänker på det på samma sätt när man säljer en tjänst – men det är lika viktigt att även där tänka på helheten. I mitt fall vill jag sälja ridlektioner på välutbildade hästar, och i det konceptet tycker jag det ingår att ha bra / hel / ren utrustning, att hästarna är friserade och benen spolade när man kommer till sin lektion. Och att jag själv ser någorlunda hyfsad ut! Fast den här årstiden känns det så gott som omöjligt eftersom både jag och hästarna är täckta av lera, och hur mycket jag än tvättar alla schabrak och täcken så hinner jag inte ikapp… Men det jag vill ha sagt är att man ska tänka på helhetsintrycket. En liten blomma utanför dörren gör också stor skillnad och gör att man känner sig välkommen.

Och nu till varför jag kom att tänka på detta! På bilden ser ni entrén till en frisörsalong. Det är möjligt att man blir skitsnygg i håret här, men allvarligt? Möblerna ser anskrämliga ut, det står tomma burkar på bordet och på marken ligger det fimpar och ett par gamla, äckliga gummihandskar (?!). Man blir väldigt sugen på att gå in, eller hur? Men de kanske är supertrevliga och bra på att klippa, vad vet jag… Ett riktigt dåligt exempel tycker jag!

Etiketter:

Inga svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*