Semesterbilder

Hemma igen efter fem dagar i Barcelona. Det var 15 år sedan sist jag var utomlands (!) och det var kul med omväxling och att se något annat, men en hel vecka hade jag inte fixat. Jag började längta hem sista dagen och det känns som om jag har varit borta i evigheter… 😉 Fast det är väl ett bra tecken att man trivs med sitt liv hemma. Är väldigt tacksam över att jag inte behöver åka hem till ”tråkiga Sverige” och ett 9-5- liv. Jag älskar Sverige, ännu mer efter att ha varit borta faktiskt.

Resan var i alla fall rolig och vi gjorde lite av varje, så här kommer några bilder innan vi återgår till häst-bloggandet…

Vi fick låna en lägenhet, vilket är lyxigt i sig – men lägenheten var dessutom stor och rymlig och med  takterass med utsikt upp mot bergen och det är ju inte fy skam. Här är vardagsrum och kök
Sovrum, det fanns tre. Och två badrum… Lite rymligare än ett hotellrum med andra ord.
Det blev två besök på stranden med bad. Varmt i vattnet men kanske inte så fräscht… Saknade Gotland och tänker att sandstranden på Fårö (med mindre folk och färre tokstollar) slår detta med hästlängder! Men det var en trevlig strandpromenad och massa mysiga ställen hela vägen.
Hotell / restaurang och nattklubben W med takbar och utsikt över hamnen. Mittenbilden från deras restaurang på bottenplan. Det var kul att åka upp och se vyn över staden men det var inget ställe man kände att man stannade en lång stund på.
På dagtid hade de dock en mysig bar vid stranden, där hade jag kunnat sitta längre tid!
Jag och mitt resesällskap Mikaela
Det blev mycket skaldjur i alla dess former.

Vi hann med sightseeing också. En busstur med bl.a stopp vid Park Guell som var designad av arkitekten Gaudi – som även är skyldig till kyrkan ovan och huset underst. Intressant stil men rätt fult om man får säga det….
…men det fanns mycket fina hus i övrigt. Mycket krusiduller, utsmyckningar och balkonger – ofta med massa växter.
Överhuvudtaget var det en ganska grön stad, mycket träd och växter och buskar överallt och det gillade jag verkligen. Vi skulle behöva betydligt mer planteringar i Stockholm. Men sedan var det också ganska mycket trafik, och bitvis kändes staden sunkig med en hel del graffiti och ganska skabbiga partier. Väldigt blandat alltså.

Från lägenheten såg man upp mot bergen där det fanns en kyrka högst upp. En av dagarna när vi åkte runt så tog vi oss dit upp. Sista biten skulle man kunna åka spårvagn men det var så dyrt så vi valde att gå. En annan turist påstod att det skulle ta ca 20 min, men det tog snarare en timme i uppförsbacke! Men det var fasen värt det. Vi gick och gick, genom en skog typ, men väl uppe så hittade vi kyrkan samt ett nöjesfält! Så konstig känsla, kändes som en sagovärld där uppe. Men efter den promenaden tog vi bussen ner… Och samma kväll var vi sedan ute och dansade till klockan 5. Nästa dag kunde jag knappt gå, man hade ju inte fotriktiga skor direkt.
Rolig resa, roligt att klä upp sig lite, kul att se annat. Men jag känner mig väldigt ”mätt” efter resan. Skönt att ändå längta hem, jag behövde få lite perspektiv tror jag. Barcelona var en trevlig stad, men jag skulle inte åka dit igen. Jag trivs så himla bra med att bo på landet, och det fick jag verkligen bekräftat ännu mer nu.