Bli en bättre ryttare – lucka 20

Lucka 20
Förbättra din bröstryggsrörlighet med armcirklar på pilatesboll,
i samarbete med Helena Starkenberg

Många av oss har tighta strama bröstryggar till följd av att vi arbetar mycket framför kroppen och det gäller ofta oavsett om vi arbetar på kontor eller har en annan typ av jobb. Som ryttare är det viktigt att ha god rörlighet i bröstryggen för vår hållning i sadeln samt för att vår ryggrad ska kunna fungera optimalt och ta upp stötarna både för vår egen ryggs skull och för hästens. Om vi inte kan ta ut tillräcklig rörlighet och svikt i bröstryggen kompenserar vi det ofta med större rörlighet i nacke och ländrygg vilket kan göra att vi blir stumma, spända och får ont i dessa områden. Här kommer ett tips på en favoritövning som jag har rekommenderat flera av mina PT kunder som hemträning. Det är en jättebra övning som ökar rörlighet i axlar, skuldror, bröst och bröstrygg. Bra både för vardagshållningen och för ändamålsenlig hållning på hästryggen.

Har du pilatesboll hemma? Gör den gärna varje dag! Ca 2-3 minuter åt gången kan vara ganska lagom (ca 10-15 armcirklar) att börja med och gärna 2-3 ggr per dag.

Har du inte pilatesboll hemma? Gör den när du är på gymmet – både före och efter styrketränings- eller konditionspasset.

Teknik för armcirklar på pilatesboll:
– Lägg dig på rygg över en pilatesboll.
– Ligg tillräckligt högt upp så att ryggen ligger an böjd mot bollen.
– Låt nacken stödjas av bollen.
– Gör stora långsamma cirklar med armarna (”simma” med armarna) och sträva efter att ha så stor rörelsebana som möjligt (utan att du tar i så mycket så att det byggs upp spänningar).
– Andas och slappna av i övningen. Långsamma medvetna rörelser i takt med din andning.

Lycka till!

Är du intresserad av att veta mer om hur du som ryttare kan använda träning som komplement till din ridning, se www.ryttarform.se.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*