Squash i överflöd

I år har vi fått squash i enorma mängder. Tror att vi satte lite väl många plantor… Men det är roligt att odla något som ger god avkastning. Däremot gillar jag inte att slänga mat, men ibland hinner de växa sig på tok för stora (typ som en överarm) och då är det lite för sent att skörda faktiskt… (Med andra ord kan ni fortfarande köpa av mig!)

Det roliga med att odla själv (förutom att det faktiskt blir godare) är att man kan odla sorter som inte går att köpa. I affären finns det ju bara (?) grön zucchini men det finns massa andra sorter som är lika lättodlade, så frågan är varför de inte finns i butiken? Gul squash t.ex. tycker jag är godare, den är fastare och smakar mer. Nästa år ska jag nog leta efter ännu fler roliga sorter!

Jag fick frågan av en vän om vad man kan göra med all squash. Man får ju vara lite fantasifull när man måste äta det typ fem dagar i veckan…
Dagens skörd – plus en gurka.

När de är små så går det ju bra att ha det en i sallad som den är. Då tycker jag att det är godast att hyvla jättetunna skivor. Jag har även kollat efter recept på hur man kan lägga in squash, men det har jag inte testat än.

Andra bra tips är att gratinera dem i ugnen, jag gör som min mamma, väldigt enkelt: skär bitar och klicka över lite creme fraiche, kryddor och riven ost på. In i ugnen tills det blir fin färg. Gott tillbehör till t.ex. en kötträtt. Sedan finns det nog en hel del recept där man fyller halvor med t.ex. köttfärs. Det har jag inte heller provat än men det måste jag nog göra!

Squash är också bra utfyllnad i lasagne, gratänger och även i paj. Har gjort paj med mangold och squash t.ex. (Obs: tunna skivor även här!) Sedan har jag kommit på att det är väldigt bra för att dryga ut olika pastasåser med, om man river den så blir det en bra bas för en sås med vad som helst i (grönsaker, bacon, stark korv t.ex.) Kanske funkar även för att dryga ut en köttfärssås?

Det ”konstigaste” jag gjort är squash-plättar. Finns massa recept även på det. Då tycker jag att den gröna är bäst för den har mest vätska i sig. Jag river en medelstor squash och blandar med 2-3 ägg och ca 1-2 dl vetemjöl. Ingen vätska behövs. (Det här blir till 2 pers typ.) Sedan rör jag ihop det och steker plättarna i smör. Försök att inte göra dem för tjocka för då blir de degiga i mitten. Egentligen var min grundtanke att äta dem med något salt tillbehör men det slutade faktiskt med sylt på, som vanliga pannkakor, och det är inte alls så dumt och i alla fall lite nyttigare tänker jag mig. Går snabbare att göra dessutom. Bra lunch!

Om ni har andra bra tips får ni gärna dela med er.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*